Naturalne probiotyki dla dzieci– gdzie występują bakterie probiotyczne, czyli o mocy kiszonek i mleka

Probiotyki to mikroorganizmy, które mogą wywierać korzystną funkcję dla jelit i ogólnie dla zdrowia organizmu. Są to bakterie już naturalnie obecne w jelicie mogące rozmnażać się i przetrwać pomimo kwasowości żołądka i obecności w nim żółci.

Nasz organizm potrzebuje ich, aby zachować skład flory bakteryjnej i zdrowie. Probiotyki są ważne dla równowagi układu odpornościowego. Pomagają chronić nas przed nietolerancjami, alergiami, stanami zapalnymi i chorobami autoimmunologicznymi.

Gdzie znajdują się probiotyki?

Probiotyki są zasadniczo bakteriami kwasu mlekowego. Do najważniejszych należą Lactobacillus acidophilus i Bifidobacterium bifidum.

Probiotyki występują naturalnie w niektórych produktach spożywczych. Są obecne w sfermentowanej żywności. Na przykład w jogurcie, kiszonej kapuście, kiszonych ogórkach, twarogu z żywymi kulturami mlekowymi, kefirze, kombuchy, miso, tempeh, itp.

Wiele serów i produktów piekarniczych to również sfermentowana żywność. Przy zakwaszaniu chleba niektóre bakterie kwasu mlekowego również ingerują w ten proces, m.in. drożdże. Oczywiście, gdy organizm bardziej potrzebuje probiotyków, można skorzystać z odpowiednich suplementów. Jednak muszą być dobrane starannie, w oparciu o osobę zainteresowaną i powód suplementacji. Suplementy probiotyczne różnią się od siebie i ważne jest, aby odpowiednio je dobrać dla naszych potrzeb.

mleko jako naturalny probiotyk
Źródło: Pixabay

Probiotyki naturalnie obecne w żywności

Jeśli chodzi o fermentowaną żywność, najczęściej mamy pod ręką jogurt. Nawyk jedzenia jogurtu na śniadanie pomaga zachować równowagę flory bakteryjnej jelit. Wskazane jest jednak, aby wybrać cały jogurt, jak najbardziej naturalny, na przykład jogurt przygotowany samodzielnie.

Produkty piekarnicze uzyskane z zakwasem mają lepsze właściwości odżywcze niż te, które wykorzystują działanie drożdży piwnych. W przeciwieństwie do tego ostatniego, który składa się głównie z Saccharomyces cerevisiae, zakwas zawiera w rzeczywistości większą różnorodność mikroorganizmów, które pomagają utrzymać naszą florę bakteryjną zdrową i zróżnicowaną.

Na rynku istnieje wiele produktów piekarniczych uzyskanych na zakwasie. Alternatywnie, jeśli mamy czas, możemy nauczyć się i zrobić własny zakwas i użyć go do chleba, pizzy i focaccii. Aby rozpocząć przedsięwzięcie, jeśli nie jesteśmy ekspertami, najłatwiej jest poszukać przyjaciela, który ma zakwas i poprosić go o odrobinę.

Przepis na zakwas nie jest skomplikowany, ale osoba która potrafi nam go wytłumaczyć w praktyczny sposób, jest zawsze nacenniejszą pomocą.

Kapusta kiszona jest wynikiem fermentacji kapusty i doskonałym pokarmem niskokalorycznym, bardzo bogatym w błonnik i ze sporą ilością witaminy C. Tradycyjnie łączy się ją z kiełbasą, ale nie jest to zdrowy nawyk. Zdrowsze jest zjedzenie jej na przykład z burgerem z ciecierzycy lub innych roślin strączkowych. Aby przygotować kapustę w domu, wystarczy kilka prostych składników: kapusta, sól i woda.

Po przygotowaniu powinna być ona przechowywana maksymalnie przez kilka dni, a w każdym razie zaleca się jak najszybsze jej spożycie, ponieważ nawet jeśli jest w lodówce, szybko traci większość właściwości probiotycznych. Domowej kapusty kiszonej nie należy gotować, aby nie pozbawić jej korzystnych enzymów, którymi została wzbogacona podczas naturalnej fermentacji.

Dlaczego warto przyjmować żywe bakterie kwasu mlekowego?

Wyobraź sobie nasze jelita jako pole bitwy, gdzie oddziały obronne są bakteriami flory jelitowej, a wróg patogenami. Żywe bakterie kwasu mlekowego stanowią nasze „wzmocnienia” dla obrony zdrowia organizmu.

Wzmocnienie układu odpornościowego oznacza działanie profilaktyczne przed ewentualnymi dolegliwościami sezonowymi. To także wspomaganie obrony w przypadku leczenia farmakologicznego opartego na antybiotykach. Probiotyki odpowiednie dla dorosłych muszą zawierać co najmniej 10 miliardów dobrych bakterii, bakterie kwasu mlekowego dla dzieci około 5 miliardów.

  • Czym są bakterie kwasu mlekowego? Naturalne probiotyki dla dzieci.
  • Funkcja flory bakteryjnej.
  • Czym są naturalne bakterie kwasu mlekowego?
  • Probiotyki: nasi sprzymierzeńcy.
  • Jak długo przyjmować bakterie kwasu mlekowego.
  • Jak przyjmować bakterie kwasu mlekowego?

Czym są bakterie kwasu mlekowego? Naturalne probiotyki dla dzieci.

Żywe bakterie kwasu mlekowego, których nazwa pochodzi od zdolności do otrzymywania kwasu mlekowego, za pomocą enzymatycznego procesu fermentacji laktozy (najobficiej występującego cukru w mleku), są mikroorganizmami, które wywierają działanie wspierające naszą florę bakteryjną. Należą one w dużej mierze do gatunków:

 

  • Lactobacillus;
  • Lactococcus;
  • Leuconostoc;
  • Pediococcus;
  • oraz gatunek Streptococcus.

 

Niektóre probiotyki są już obecne w naszych jelitach, podczas gdy inne dostarczamy z zewnątrz, na przykład z jogurtem (Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus) lub innymi naturalnymi suplementami.

Ciało kobiety
Źródło: Pixabay

Dobre naturalne probiotyki a funkcja flory bakteryjnej dla naszego zdrowia

Końcowy odcinek jelita, zwany okrężnicą, jest zamieszkany przez miliardy dobrych bakterii (probiotyków), których głównym zadaniem jest synteza pozostałości trawienia (błonnika, węglowodanów i białek), poprzez procesy fermentacyjne i gnilne pozostałości pokarmu.

Fermentacja małych niestrawionych fragmentów żywności wytwarza również 500ml gazu dziennie, który, jeśli jest wytwarzany w nadmiarze, powoduje skurcze i bóle brzucha. W obecności słabego trawienia zdarza się, że normalna równowaga między dobrymi bakteriami, zwanymi probiotykami, a szkodliwymi, zwanymi patogenami, zmienia się na korzyść tych ostatnich.

Bakterie naszej flory stanowią 70% naszych mechanizmów odpornościowych i mają funkcję wytwarzania immunoglobulin, wzmacniając w ten sposób naturalne mechanizmy obronne. Probiotyki utrudniają rozwój wielu szkodliwych mikroorganizmów, w tym szkodliwych i gnilnych bakterii, drobnoustrojów, wirusów i grzybów, zapobiegając w ten sposób infekcjom.

Czym są naturalne bakterie kwasu mlekowego?

Oprócz probiotycznych fermentów mlekowych, takich jak pałeczki kwasu mlekowego i bifidobakterie, które wszyscy znamy (wystarczy pomyśleć o jogurcie), istnieją probiotyki spożywcze, które możemy okresowo wprowadzać do naszej diety. Są to fermentowane pokarmy:

  • Kefir: sfermentowane mleko bogate w probiotyki, witaminy, minerały i białka. Otrzymuje się go z mieszaniny świeżego mleka krowiego lub owczego z granulkami kefiru mlecznego, które powstają z polisacharydu. To kefiran, który zawiera drożdże i bakterie. Kiedy wchodzą one w kontakt z mlekiem, namnażają się w procesie fermentacji. Jest on również odpowiedni dla dzieci i dorosłych z nietolerancją laktozy. Promuje obronę immunologiczną i jest szczególnie aktywny przeciwko patogenom odpowiedzialnym za candida i zapalenie pęcherza moczowego.
  • Miso: jest typowym składnikiem kuchni japońskiej. Miso jest bogate w bakterie kwasu mlekowego, witaminy i minerały. Jest wytwarzany przez fermentację żółtej soi, zbóż, soli i Aspergillus Oryzae, grzyba. Z tego procesu powstaje ciemna pasta, która służy do aromatyzowania zup, sałatek. Jest bogaty w lecytynę i białka roślinne.
  • Kimchi: jest pochodzenia koreańskiego. Przygotowuje się go poprzez zmieszanie liści kapusty z chili, czosnkiem, marchewką, cebulą, rzodkiewką, imbirem, sosem rybnym i solą. W tej mieszaninie znajduje się Lactobacillus Kimchii, przydatne dla dobrego funkcjonowanie  żołądkowo-jelitowego, bogate w witaminy A, B1, B2, beta-karoten, wapń i żelazo. Uważaj jednak na wysoką zawartość sodu.
  • Kombucha: jest to słodzona herbata doprowadzona do fermentacji przez obecne w niej kultury drożdży i bakterii. Oprócz wzmocnienia układu odpornościowego, Kombucha jest wysoce detoksykującym napojem,
  • Śliwki Umeboshi – są to małe, niedojrzałe japońskie śliwki, które wchodzą w zakres makrobiotyków. Są macerowane i owinięte w liście rośliny shiso, przez prawie rok. Bogate w przeciwutleniacze, żelazo, wapń i magnez. Przyjmowanie Umeboshi poprawia czynność wątroby, nerek, płuc,
  • Rejuvelac: to napój bogaty w enzymy pochodzące z fermentacji pszenicy. Można go również uzyskać z fermentacji komosy ryżowej, prosa, jęczmienia, ryżu, owsa i żyta. Składnik enzymatyczny sprawia, że napój jest już „wstępnie strawiony”, ponieważ składniki są już podzielone na aminokwasy, cukry proste, sacharynę i dekstryny. Przyjmowanie rejuvelac poprawia zdolności trawienne, reguluje tranzyt jelitowy i wzmacnia układ odpornościowy.
  • Amazake: wygląda jak mleko. To gęsty i słodki płyn, galaretowaty. Otrzymuje się go z fermentacji słodkiego ryżu dodanego z grzybem koji. Ma niską zawartość tłuszczu, jest bogaty w maltozę, dekstryny, fruktozę, sole mineralne, błonnik i witaminy z grupy B.

Probiotyki: nasi sprzymierzeńcy dla zdrowia

Wśród żywych bakterii kwasu mlekowego wyróżniamy kategorię probiotyków. Wszystkie pochodzenia ludzkiego i odporne na działanie trawienne żołądka, mają cechę charakterystyczną dla bycia głównymi szczepami bakteryjnymi obecnymi we florze jelitowej.

Są obecne w mleku matki z funkcją „kolonizacji” jelita noworodka, w którym powodują powstanie flory bakteryjnej, która pozostanie tutaj do końca życia osoby.

Niektóre szczepy są również identyfikowalne w dużych ilościach we florze jelitowej dzieci (Lactobacillus bifidus), inne w pochwie (Lactobacillus acidophilus).

Opierając się trawieniu, są w stanie dostać się żywe do jelita, gdzie mogą się rozmnażać, wzbogacać i wzmacniać nasze bakterie, sprzyjające procesom życiowym, niezbędnym do fizjologicznego rozwoju naszego ciała.

Uzasadnia to podstawową rolę, którą przypisuje się najlepszym bakteriom kwasu mlekowego w zapobieganiu alergiom oraz w leczeniu infekcji dróg oddechowych i moczowych, zespołów zapalnych jelit i alergii pokarmowych, ponieważ, jak powiedzieliśmy, jeśli flora bakteryjna jest zdrowa, zarazki nie mogą się rozmnażać ani rozprzestrzeniać.

Pomagają również zapewnić prawidłowe funkcjonowanie procesu trawienia, ułatwiając rozkład pokarmu i jego przyswajanie: żywe bakterie kwasu mlekowego są w stanie syntetyzować podstawowe składniki odżywcze, takie jak biotyna i witamina K, niezbędne do krzepnięcia krwi i ochrony kości.

Wreszcie, probiotyki przywracają równowagę zmian w funkcjonowaniu jelit w przypadku zaparć, biegunki i antybiotykoterapii. Kiedy przyjmujemy antybiotyki, niestety nieuniknione jest, że oprócz działania przeciwko czynnikom zakaźnym, niszczą one również nasze dobre bakterie, pozostawiając nasze ciało bez jego podstawowych mechanizmów obronnych.

Brzuch kobiety
Źródło: Pixabay

Jak długo można przyjmować bakterie kwasu mlekowego?

Cykle przyjmowania bakterii kwasu mlekowego można przeprowadzać, podczas zmiany sezonu, w okresach największego stresu szczytowego, w warunkach niedyspozycji i przy przeciwdziałaniu biegunce. Długość okresu przyjmowania zależy od przypadków, również w zależności od stanu flory bakteryjnej.

Jak przyjmować bakterie kwasu mlekowego?

Zaleca się przyjmowanie bakterii kwasu mlekowego na pusty żołądek. Rano, gdy tylko wstaniemy.

Bakterie kwasu mlekowego, nasi sojusznicy przeciwko biegunce

Częste płynne stolce, skurcze, ból brzucha, wzdęcia, nudności i pilna potrzeba pójścia do toalety to objawy biegunki, zaburzenia, które można również leczyć poprzez przyjmowanie bakterii kwasu mlekowego.

Bakterie kwasu mlekowego są przydatne do poprawy jakości i funkcjonalności bakterii jelitowych, wzmocnienia układu odpornościowego i zwalczania wirusowych lub bakteryjnych infekcji jelitowych. Ponadto mogą przeciwdziałać biegunce u dzieci i dorosłych.

  • Biegunka: przyczyny i objawy
  • Działanie bakterii kwasu mlekowego na biegunkę: czym są i jak działają?
  • Kiedy przyjmować bakterie kwasu mlekowego na biegunkę?
  • Jak długo bakterie kwasu mlekowego działają?
  • Skutki uboczne bakterii kwasu mlekowego: przypadek biegunki

Biegunka: przyczyny i objawy

Biegunka objawia się emisją kilka razy dziennie luźnych i wodnistych stolców. Ponadto mogą wystąpić nudności, ból brzucha, skurcze i odwodnienie.

Mówimy o ostrej biegunce, jeśli występuje przez 1-2 dni, lub przewlekłej biegunce, jeśli zamiast tego objawy utrzymują się codziennie (lub prawie) przez 3-4 tygodnie lub dłużej.

Przyczyny biegunki mogą być różne, zobaczmy, jakie są główne:

  • Infekcja wirusowa lub bakteryjna;
  • zakażenie pasożytami;
  • choroby jelit;
  • nietolerancje pokarmowe, takie jak nietolerancje laktozy;
  • działania niepożądane terapii lekowych;
  • zespół jelita drażliwego;
  • celiakia.

Działanie bakterii kwasu mlekowego na biegunkę

Bakterie kwasu mlekowego należą do grupy probiotyków, czyli zestawu mikroorganizmów, takich jak bakterie i drożdże pozytywne dla zdrowia.

W szczególności przez fermenty mlekowe rozumiemy zestaw bakterii zdolnych do przekształcania laktozy (cukru mlecznego) w kwas mlekowy w procesie fermentacji. Bakterie kwasu mlekowego mogą być przydatne w przypadku zaburzeń żołądkowo-jelitowych, w tym biegunki, jednak konieczne jest zidentyfikowanie jej przyczyny.

Na przykład, w przypadku infekcji bakteryjnej lub wirusowej z wynikającą z tego antybiotykoterapią, integracja fermentów mlekowych może być przydatna do przywrócenia flory bakteryjnej jelit, z poprawą objawów żołądkowo-jelitowych. Ogólnie rzecz biorąc, możemy powiedzieć, że bakterie kwasu mlekowego zwalczają patogenne mikroorganizmy i wzmacniają układ odpornościowy.

Kiedy przyjmować bakterie kwasu mlekowego na biegunkę?

Suplementacja probiotykami może pomóc w zapobieganiu / leczeniu niektórych rodzajów biegunki poprzez ponowne zaludnienie i utrzymanie korzystnych bakterii jelitowych oraz skorygowanie wszelkich zaburzeń równowagi (dysbiozy jelitowej). Konkretna suplementacja i czas trwania muszą być jednak zidentyfikowane przez lekarza.

Wśród najlepszych bakterii kwasu mlekowego i bakterii kwasu mlekowego skutecznych w przypadku biegunki u dzieci najczęściej stosujemy:

  • Lactobacillus rhamnosus;
  • Bifidobacterium lactis;
  • Lactobacillus casei.
Dieta z probiotykami
Źródło: Pixabay

Jak długo działają bakterie kwasu mlekowego?

Odpowiedź na suplementy przeciwbiegunkowe jest bardzo indywidualna i zależy od rozległości i czasu trwania objawu, jego przyczyny i ogólnego stanu zdrowia. Pierwsze korzystne efekty można odczuć już po kilku dniach, a później po 10 lub 2 tygodniach.

Skutki uboczne bakterii kwasu mlekowego: przypadek biegunki

Stosowanie probiotyków na biegunkę jest ogólnie bezpieczne, jednak w rzadkich przypadkach może powodować działania niepożądane. Wśród najbardziej rozpowszechnionych można wymienić:

  • Nudności;
  • skurcze brzucha;
  • obrzęk;
  • zaparcia.

1 komentarz

  • Jogurty moim zdaniem to chyba najbardziej naturalne probiotyki i zawsze je stosuję w antybiotykoterapii. Nigdy żadnych sztucznych i bardzo polecam 🙂 Dobrego dnia!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.